lördag 10 december 2011

Idag startade färden mot England

Idag tog vi första steget mot bilsemestern i England nästa år. Den legendariska Ford Cortina fyller nämligen 50 år då, och det kommer att firas med en stor jubileumsträff i augusti. Själv innehar jag sedan många år tillbaka en röd Ford Cortina GT.. Den tillverkades i Dagenham i november 1963 och togs i trafik i Jönköpingstrakten i januari 1964.

Jag och min kompis Östen började renovera på åttiotalet, men barn och annat kom emellan, så nu har den stått på samma fläck i drygt 20 år. Hade det inte varit för en annan kompis Jan Erik, så hade den antagligen stått på samma fläck i minst 20 år till. Han här övertalat mig till att börja renovera igen.

Idag sammanstrålade jag med Jan Erik, Håkan m fl för att väcka den anrika vagnen ur sin slummer. Först var vi tvungna att flytta på ett av mina raceprojekt från nittiotalet. Fastrostade bromsar och annat elände till trots lyckade vi flytta ut ännu en Cortina för att göra passagen fri för 64:an.


Nu vidtog genast flytten av 64:an. Det egentliga syftet med våra aktiviteter den här dagen. Av någon anledning demonterades framvagnen strax innan vagnen parkerades den dagen för cirka tjugo år sedan, så nu pekade hjulen i alla möjliga och omöjliga vinklar när vi skulle flytta ut den. Som tur var hade jag en framvagn från en GT -66 ståendes intill, så med en del skruvande fick vi så småningom ihop framvagnen på 64:an så att den kunde flyttas och så småningom komma upp på släpet för vidare transport till HS bilservice för diverse svetsning och plåtslageri.

Sådär, nu var första etappen klar. Framöver kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter från renoveringen, marknader för udda reservdelar i England mm. Lite historia om min bil, och om bilmodellen i största allmänhet blir det också. Ford Cortina GT var under mitten av sextiotalet kung i rallyskogarna, medan släktingen Cortina Lotus sopade banorna med det mesta annat motstånd inom racing.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar